Selfcoaching
7 januari 2021

Iedereen heeft te maken met veranderingen. Ze volgen elkaar vaak op in een razend tempo. Je bent niet altijd even positief over elke verandering, dat is logisch. Soms omarm je juist wel een verandering en ben je gemotiveerd of blij met de wijziging. Veranderingen zijn er niet alleen in je privéleven, maar natuurlijk ook op je werk. De komst van bijvoorbeeld het coronavirus heeft voor velen van ons een extreme verandering teweeggebracht in ons gezin en in ons werk. Hoe manage je al die veranderingen die op je afkomen? Soms raak je erdoor overstelpt en wil je alles eigenlijk gewoon het liefste bij het oude laten.

Persoonlijk leiderschap

Of het tijd is om te veranderen, bepaal je niet altijd zelf. Dit wordt vaak voor je bepaald door bijvoorbeeld jouw leidinggevende, de organisatie of door omstandigheden in de economie. Je kunt als werknemer veranderingen op de werkvloer als vervelend beschouwen, omdat je een gevoel hebt de boel voor elkaar te hebben. Soms pluk je net de vruchten van een eerdere verandering en dan moet je alweer opnieuw aan de slag. Dit kost je veel tijd, moeite en energie. Je kunt niet altijd zelf de persoonlijke leiding pakken in het wel of niet veranderen. Wel kun je zelf bepalen hoe je omgaat met veranderingen.

Groepsdynamica

Hoe komt het eigenlijk dat we over het algemeen slecht tegen veranderingen kunnen? Voor een groot deel komt dit door de manier waarop onze hersenen werken. Ons gedrag is grotendeels geautomatiseerd. Zo hoeven we in veel voorkomende situaties niet meer steeds opnieuw na te denken. Lopen, gaan zitten, praten, we denken er niet echt meer over na. Nadenken kost ons brein namelijk meer moeite. Het brein gebruikt liever de verbindingen die het al kent. Nieuwe dingen zijn nog niet bekend in ons brein en kosten daarom meer energie dan wat voor ons al bekend is. Je zou kunnen zeggen dat het brein lui is. Als je in een groep of team werkt en meerdere mensen laten weten het niet eens te zijn met een verandering, dan heeft dit invloed op je. Van nature wil je bij de groep horen en kun je dan meegaan in de grotere gemene deler, terwijl je oorspronkelijk de verandering wel zag zitten. De groepsdynamica zorgt ervoor dat we opeens allemaal tegen kunnen zijn.

Geautomatiseerd gedrag

Vroeger in de oertijd duurde in bedreigende situaties nadenken veel te lang. Stel je maar eens voor hoe het is als er een beer op je afkomt. Dan is lang nadenken niet echt een optie. Wegwezen wel. Door bepaald gedrag te automatiseren, vergroten de hersenen als het ware de overlevingskans. Ons oerbrein werkt met instincten en emoties. Gelukkig hebben we ook een mensbrein, wat werkt met verstand en analyse. Ons oerbrein kan niet altijd ons mensbrein onder controle houden. Als je stress ervaart, stuurt je oerbrein je aan. Het gevolg is dat je terug kunt vallen in oude patronen. Een verandering die is ingezet, waarbij je stress ervaart, kan door oude patronen weer tenietgedaan worden. Je oerbrein is als het ware een verzameling geautomatiseerde reflexen. Het laat je dingen doen die je helemaal niet wilt.

Omgaan met jouw veranderingen

Je brein mag dan weerstand bieden, dat betekent nog niet dat je niet zelf bepaalt hoe je met veranderingen omgaat. Het is allereerst belangrijk je te realiseren dat veranderingen op de werkvloer erbij horen. Bedenk dat veranderingen ook heel positief kunnen zijn. Als je taken veranderen, hoeft het niet per sé te betekenen dat je meer taken moet doen in dezelfde of minder tijd. Het kan ook betekenen dat je slechts andere keuzes moet gaan maken. Daar kun je weer dingen van leren. Dat het doorvoeren van een verandering met een beetje weerstand gaat, is niet erg. Iets in jou wil graag de oude situatie vasthouden en heeft daar een reden voor. Als je die reden kent, kun je dat vertalen in wat je nodig hebt. Bijvoorbeeld een duidelijkere uitleg, omdat jou dat houvast geeft. Op de volgende punten wil je vaak antwoorden krijgen:

  • Wat betekent de verandering voor mij?
  • Welke alternatieven zijn er?
  • Hoe leer ik wat er nodig is bij deze verandering?
  • Moet ik iets opofferen en zo ja, hoe sta ik daar tegenover?
  • Vind ik deze verandering echt noodzakelijk?
  • Speelt er iets wat ten koste van mij gaat?

Voldoende informatie ontvangen over een verandering is cruciaal voor het slagen ervan. Je kunt pas volgen als je vragen zijn beantwoord. Is dit niet of nog niet het geval, dan kun je natuurlijk ook zelf je invloed gebruiken en vragen stellen of je eventuele zorg uitspreken. Voor jezelf en het team waarin je werkt, is het belangrijk om weerstand te voorkomen. Dit kost namelijk veel energie en kan de sfeer negatief beïnvloeden. 

Stadia van verandering

Intern heb je met jezelf waarschijnlijk allerlei gesprekken gevoerd over het wel en wee van de verandering. Je hebt jezelf wellicht al ingeprent hoe moeilijk dingen zullen zijn. Weer gewend raken aan iets nieuws kost even tijd. Het is goed daarbij stil te staan. Veranderingen gaan vaak gepaard met verschillende stadia:

  • Je wilt er eerst vaak niets van weten
  • Je verzet je tegen de verandering
  • Je begint meer de positieve kanten te zien

Hoelang bij jou de fasen duren, wordt bepaald door hoe je ermee omgaat. Als je een positieve open houding kiest, helpt dat natuurlijk meer dan wanneer je het tegenovergestelde doet. Je bent tot veel meer in staat dan je vaak zelf denkt. Geloof in jezelf.

Omarmen van veranderingen

Dat klinkt makkelijker dan gedaan. Dat valt toch wel mee. Als je je kunt openstellen voor iets nieuws, leer je een verandering meer te omarmen. Klagen zal je sowieso niet helpen.

Tips om verandering te managen

  1. Bekijk of je weerstand ervaart bij veranderingen.
  2. Wat gebeurt er als je weerstand ervaart? Welke gedachten heb je? Zijn deze gedachten een feit of een aanname? Wat voel je? Heb je bijvoorbeeld zweethanden of een hoge ademhaling? De situatie is op zich niet stressvol, je maakt die stressvol door je gedachten.
  3. Kijk verder dan je gedachten. Je gedachten kunnen je beperken in het zien van het grotere geheel. Het is slechts jouw beeld van de situatie.
  4. Probeer de positieve kanten van de verandering toe te laten in je gedachten. Alles verandert immers toch steeds. Je kunt er veel aan hebben als je een evenwicht leert te zien tussen de positieve en minder positieve kanten van de verandering.
  5. Kijk naar wat er wel is of wat je wel hebt. Waardeer wat er wel is. Denk met regelmaat aan waar je dankbaar voor kunt zijn. Hoe groot de impact van de verandering ook op je is.
  6. Onderdruk de emoties van verdriet of angst niet. Laat ze toe en je zult merken dat ze ook langzaam wegebben. Heb wat compassie met jezelf. Je hoeft niet meteen in een Eureka-stemming te zijn. Neem je tijd, wen even aan de nieuwe situatie.
  7. Accepteer dat bij verandering hoort dat je iets verliest. Bijvoorbeeld bij een nieuwe baan. Je gaat bepaalde collega’s missen, of een fijne werkplek. Maar er komt ook iets voor terug, mits je daar open voor staat.

Persoonlijke ontwikkeling

Jezelf kunnen ontwikkelen op je werk zal voor een deel afhangen van hoe je kunt omgaan met veranderingen. Het heeft geen zin om aandacht te blijven geven aan iets wat niet meer terug te draaien valt. Als het besluit is genomen en jij er geen invloed op hebt om het tegen te houden, accepteer het dan en laat het los. Als je merkt dat dit niet mogelijk voor je is, omdat het werk, of de visie en strategie van het bedrijf bijvoorbeeld niet meer bij je past, dan zijn er andere stappen te overwegen.

Loopbaancoaching

Als je werk dusdanig veel demotivatie, ergernis of stress oplevert dat je er niet meer uitkomt, is het tijd voor actie. Praten met een coach kan je dan helpen. Er wordt gekeken met jou wat je terug wilt zien in je werk. Wat zou je anders willen? Wat geeft jou motivatie? Waar ben je goed in en waar word jij blij van? Onderzoeken hoe het weer wel voor jou zou kunnen werken is een volgende stap. Soms blijkt dat je huidige baan met wat aanpassingen weer werkt, soms is op zoek gaan naar een andere functie binnen of buiten het bedrijf een betere oplossing voor jou. Wacht niet te lang om dan een verandering in je leven toe te laten. Plezier in je werk draagt ook bij aan een plezierig privéleven.

Wil je een vrijblijvend gesprek om te praten over de veranderingen die je wilt, of op jou afkomen? Bel 06-15333010 of plan via de agenda op de website je eigen afspraak zelf in via deze link: https://www.4changes.nl/contact-2/