De vruchten plukken van slimmer werken

Slimmer werken levert echt wat op

Druk druk druk…
Veel mensen klagen tegenwoordig dat ze een stuk minder gedaan krijgen dan vroeger. Je kent het vast wel, je bent de hele dag druk bezig, maar je hebt het gevoel dat er niets uit je handen gekomen is. Frustrerend en geen gevoel van voldoening. We gaan meestal nog harder rennen om dit op te lossen. Deze aanpak werkt tegenwoordig niet meer. We willen wel meer productiviteit maar niet ten koste van onze rust en gezondheid.

Managen van alles wat op je afkomt
Vandaag de dag gaat het om het kunnen managen van alle input. Je wordt overspoeld met enorme hoeveelheden informatie en prikkels. De hoeveelheid prikkels is vervijfvoudigd sinds de jaren tachtig. Onze concentratie is hierdoor gedaald en onze stress is helaas toegenomen.

Te weinig prikkels
Soms raken we uit onze concentratie tijdens ons werk en blijft er van alles door ons hoofd spoken. Van nog even een pak melk halen tot een afspraak maken bij de kapper. Vaak is ons werk dan niet moeilijk genoeg of interessant genoeg. Ons brein werkt in zo’n geval niet op volledige kracht en houdt capaciteit over. Door deze overcapaciteit heeft het de ruimte om aan wat anders te gaan denken. Zorg dus voor moeilijker maken van je taak als dit je veel overkomt. Dit kan ook door de tijd in te korten van de taak en dus wat sneller te werken.

Veel interne of externe prikkels
Velen van ons herkennen het: even een mail lezen terwijl er geen tijd is die dan ook te behandelen. Onze mailbox loopt vaak vol. We krijgen een enorme hoeveelheid appjes, Linked-in berichten, belletjes etc. We kijken zelf ook graag naar Facebook of Instagram berichten, omdat ons brein een lichte verslaving kent naar nieuwe dingen. Geluid kan ons afleiden, (de bliepjes van mail etc.) of collega’s die nogal luid aanwezig zijn, maar voor de vele afleidingen zijn er gelukkig ook veel oplossingen.

Focus kunnen houden levert tijd op en geeft rust
Het loont zeker de moeite je hierover eens te laten voorlichten. Tijd kun je niet echt managen, er blijven 24 uur in een dag, maar je kunt wel grip krijgen op focus en jouw tijd, waardoor je gewoon veel meer gedaan krijgt. De tijd die dat oplevert kun je inzetten voor meer werk, maar natuurlijk ook om meer te kunnen ontspannen. Er zijn veel mogelijkheden om je werk gedaan te krijgen zonder het gevoel opgejaagd te zijn. Niet al deze manieren zullen bij je passen maar er zijn er zeker die dat wel doen. Het resultaat is meer energie, een meer ontspannen gevoel, letterlijk bij een 40-urige werkweek 4 uur kunnen besparen, en focus kunnen houden.

Alvast vijf tips uit de vele mogelijkheden:

  1. Doe een moeilijker taak als de kans op onderbrekingen klein is, doe een makkelijke taak als de kans op onderbrekingen groot is.
  2. Doe wat binnen twee minuten kan meteen.
  3. Wat later kan of wat je wilt onthouden zet je in een systeem (evt. gesplitst in zakelijk en privé)
  4. Bij bulkwerk 25 minuten werken, 5 minuten rust (Pomodore techniek), bij complex werk: 90 minuten werken 15 minuten rust
  5. Pauzes met gerichte aandacht helpen niet! (Bv. YouTube filmpjes of Facebook kijken) Hiermee blijft je brein in actie, daarvoor is je pauze niet bedoeld. Verminder dit.

Wil je meer weten bel dan met 06-15333010. Je kunt dit ook leren in een coaching of door een training “Slimmer werken, grip op focus en tijd”.