Training en Coaching in
Communicatie, Samenwerking en Persoonlijke ontwikkeling


Point on communiceren voor effectieve communicatie

Je communiceert wat af in je leven. Als je twee jaar bent maak je al de prachtigste zinnen. Zowel verbaal als non-verbaal laat je met je communicatie van alles merken. Soms gebeurt dat bedoeld en soms onbedoeld. Gelukkig gaat er heel veel goed. Helaas gaat communiceren niet altijd in elke situatie even makkelijk. Je kunt je vast wel een gesprek herinneren waarin het voor jou niet prettig verliep. Toch jammer, vind je niet?

Kennis en inzicht in communiceren helpt


Hoe meer je weet over jouw communicatie en over hoe die van anderen daar impact op heeft, hoe beter. Als je weet hoe verschillen in communicatie bij anderen werken kun je daar rekening mee houden. Je krijgt meer begrip voor je collega als je snapt waarom hij of zij het anders aanpakt. Meer begrip, meer effect en werkprocessen die daardoor prettig verlopen. Het start allemaal met point on communicatie.

Zou je meer willen weten over de training Point on communiceren?

Communicatiestijlen: We zijn niet allemaal hetzelfde

De ene persoon communiceert bijvoorbeeld kort en krachtig en is misschien zelfs te kort van stof. De ander spreekt in veel details, waardoor de toehoorder soms de aandacht compleet verliest. Zo zijn er veel meer verschillen die wel eens voor miscommunicatie kunnen zorgen. Situaties zijn niet altijd gelijk. In een gesprek kun je blij zijn maar ook geïrriteerd raken, uit je slof schieten, kiezen om niets meer te zeggen of je niet overtuigend uitdrukken. Goed nieuws, er is veel op te lossen en veel is zo aan te passen dat het wel gaat werken. Zonder dat je daarbij jezelf als persoon verliest. En even eerlijk, er zullen beperkt nog wel eens communicatiestoringen overblijven. Ze ontstaan in communicatie vooral als we de ander niet begrijpen of oordeelvorming hebben over de mening van een ander.

De training Point on communiceren:

De training is flexibel in te vullen met diverse communicatieonderdelen. We kiezen de vormen die het beste aansluiten bij jouw hulpvraag. Op het gebied van communicatie valt er bijna altijd wat te leren in een team. Goed met elkaar communiceren geeft veel plezier en resultaat, minder goed geeft beperkingen en slecht communiceren ellende. Reden genoeg om met elkaar zowel de verbale als de wat minder bekende effecten van non verbale communicatie zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.

Hoe werkt de training?

Na een zorgvuldige intake weten jullie welke doelen en wensen er zijn betreffende de communicatie. De training wordt dan vervolgens toegespitst en gemaakt op basis van deze wensen. Door jullie wordt een geschikte dag gekozen die in onderling overleg wordt ingepland. Op de dag zelf wordt korte stukjes theorie altijd veel afgewisseld met doen. Er zal interactief met elkaar worden omgegaan. Plezier hebben is een must. Jullie kunnen veilig oefenen met elkaar en daarbij merken dat een andere aanpak ook werkt. Ouderwetse rollenspellen zonder connectie met je werk blijven lekker buiten beschouwing.

Voor wie is de training?

De training is geschikt voor elk team en voor leidinggevenden. Willen jullie het communiceren eens onder de loep nemen en hier het resultaat in beïnvloeden? Of het nu gaat om eigen communicatie, onderlinge communicatie of communicatie naar de klant, in deze training leer je wat nodig is. Onderdelen die in de training voorkomen passen bij de doelen die jullie willen bereiken. Mocht je een groter team hebben, of meerdere teams, dan is dat geen probleem. Meerdere professionele 4changes trainers zijn betrokken vanaf de start.

Keuzevoorbeelden voor de indeling van Point on communiceren:

  • Disc kleuren model
  • Adviesgericht communiceren
  • To the point communiceren
  • Effectieve communicatie
  • Gespreksstructuur
  • Gespreksvaardigheden
  • Verbeteren van onderlinge communicatie
  • Resultaat & Ontwikkel gesprek voeren
  • Selectiegesprekken voeren
  • Presenteren (jezelf of voor een groep)

    Bepaalde onderdelen vullen een dag. Andere onderwerpen kunnen worden samengevoegd tot ze samen de dag zinvol invulling geven. Wanneer meerdere onderwerpen aanspreken is er altijd de mogelijkheid een tweede dag Point on communiceren in te plannen. Staat jullie wens hier niet bij? Geef het aan, dan komt hiervoor een toegevoegd onderdeel.

    Neem contact op voor advies of plan hier direct een afspraak in.

  • Het kleuren DISC model

    Communicatie en ook samenwerking verbeteren door met kleuren te werken? Ja, dat kan. Meer halen uit jullie team begint met weten "Hoe steken we in elkaar" en hoe kunnen we daar ons voordeel mee doen. In werken met de kleuren wordt gekeken naar hoe mensen in het team elkaar beter kunnen begrijpen. Dit onderdeel duurt een dag en geeft jullie als team veel houvast om in de toekomst zelf verder mee te kunnen.

    Het resultaat van de DISC kleurensessie:
  • Je weet wat jouw voorkeursgedrag en voorkeurscommunicatie is en die van de andere teamleden
  • Je weet hoe je met de verschillende kleurvoorkeuren kunt omgaan
  • Je weet hoe je onder druk reageert
  • Je kent jouw kwaliteiten en weet hoe je minder ontwikkelde stijlen kunt inzetten
  • De samenwerking in het team is door begrip voor elkaars verschillen vergroot
  • "Ik vond de kleurentraining erg duidelijk en praktisch. Vooral het onderdeel hoe je opbouwende feedback geeft met gebruik van de kleurinzichten, vond ik erg leerzaam. Ik kan de stof uit de training zeker toepassen in mijn dagelijkse werk als leidinggevende." - Yvonne Kapiteijn, Locatieleider Junior College, Scholen aan zee

    "De DISC kleurentraining was voor mij verrassend.Veel stof om over na te denken. Ik ben het meteen in de praktijk gaan toepassen en het heeft me echt een andere kijk gegeven. Ik merk meteen al dat probleemsituaties makkelijker opgelost worden." - Kees Jan Leijen, directeur Yeti Developments

    Iets voor jullie teamdag als teambuilding?

    Een Disc kleuren training is vooral geschikt voor teams die de samenwerking willen vergroten en willen leren hoe de verschillen in gedrag en communicatie gebruikt kunnen worden in het voordeel van het team. Een kleurentraining wordt vaak als teamdag ingezet omdat het heel leuk is om samen met elkaar te doen. Met creatieve en leuke oefeningen ga je ervaren wat de kleuren rood, geel, groen en blauw nu inhouden. Welke communicatiestijl en voorkeuren heb jij en wat betekent dat dan? Je krijgt inzicht in je eigen kwaliteiten en mogelijke valkuilen en voorkeuren van de anderen. Je leert hoe je de stijl van een ander kunt ontdekken en welke communicatie je in welke situatie handig kunt gebruiken.

    Voorafgaand aan de training vul je een analyse in. Je ontvangt daarvan een uitgebreide rapportage die op een prettige manier inzicht geeft in hoe jouw eigen stijl werkt. Je leert veel over jezelf, maar ook over je teamleden. Begrip voor elkaar en voor elkaars denkwijze zijn de ingrediënten die dit onderdeel zeer zinvol maken. Het is mogelijk een totaalrapportage van het hele team te ontvangen. Ben je geïnteresseerd?

    Adviesgericht communiceren

    In dit onderdeel wat ongeveer drie uur duurt, draait het om resultaat. Voor het adviseren van diensten en producten zijn kwaliteiten nodig. Onderscheidend zijn van andere adviseurs en jouw klant kunnen overtuigen is essentieel. In dit onderdeel ontwikkel je commerciële vaardigheden en gesprekstechnieken. Je leert hoe je goed de behoefte van de klant kunt achterhalen. Omgaan met bezwaren en weerstand hoort hierbij. Daarnaast ligt de nadruk op vertrouwen en verbinding opbouwen en het ontwikkelen van een positieve relatie met je klant. Je verbetert je advieskwaliteiten en bereikt hierin meer resultaat.

    To the point communiceren

    Is het wel eens lastig om goed en doelgericht te communiceren in jouw team of naar de klant? Herken je dat je weet wat je wilt zeggen, maar dat uiteindelijk je boodschap toch niet goed overkomt bij de ander? Verlies je wel eens de aandacht van je gesprekspartner? Dan is dit een ideaal onderdeel voor in de training. Je leert structuur en regie houden in het gesprek en krachtige gesprekken voeren. Je leert met elkaar wat goede vragen zijn om te stellen en hoe je dat kunt koppelen aan argumenten. Een goed slot van een gesprek met borging voor opvolging komt ook aan de orde. Na dit onderdeel To the point communiceren wat ongeveer drie uur duurt, ben je in staat je ideeën en voorstellen goed over te brengen. Je verhoogt daardoor jouw invloed naar collega’s, in de teamsamenwerking en naar de klant.
    "De communicatietraining die wij als bedrijf gevolgd hebben passen wij nog dagelijks toe. Een leerzame en leuke dag waarin we veel geleerd hebben en vooral hoe je dit vervolgens in de praktijk kunt toepassen. Het leuke van deze dag was dat de saamhorigheid die er al was in ons bedrijf versterkt is. De training presenteren hebben we in een kleiner verband gevolgd. Wat ik als zeer plezierig ervaar is het feit dat Thea afkomstig is uit het bedrijfsleven. De cursussen zijn praktijkgericht en goed toepasbaar. Ook plezierig is de kwaliteit van de lunch. Alles is tot in de puntjes geregeld. Ik beveel iedereen die zich wil verbeteren de trainingen van 4changes van harte aan." - Jeroen van het Kaar, Directeur IGH

    "In ons bedrijf AH Boonstra is klantvriendelijkheid een trending topic te noemen. Met de innoverende en enthousiaste inbreng van Thea kun je stellen dat we samen met haar in de loop der jaren die klantvriendeljke positie hebben bereikt." - Meint Boonstra, Eigenaar Albert Heijn Boonstra

    Effectieve communicatie met gespreksstructuur en gespreksvaardigheden

    Effectieve communicatie betekend letterlijk doeltreffend communiceren. Met dit onderdeel in Point on communiceren is dat wat jullie gaan doen. Wat loopt nu nog niet effectief voor jullie en hoe kan dit meer effectief worden? Jullie leren hoe je een gespreksstructuur kunt inzetten en hoe bepaalde gespreksvaardigheden de communicatie een stuk doeltreffender maken. Bij gespreksvaardigheden kun je denken aan:

  • Goede voorbereiding
  • Sfeer en een klik maken
  • Open en slimme vragen stellen
  • Goed beargumenteren
  • Omgaan met weerstand en bezwaren
  • Overtuigend en oplossingsgericht communiceren
  • Commitment checken
  • Goed afsluiten

    Dit onderdeel in de training wordt uiteraard ook toegespitst op de situatie van het team. Afhankelijk daarvan en in combinatie met jullie wensen zal dit onderdeel ongeveer drie uur duren.

  • Verbeteren van onderlinge communicatie

    Onderlinge communicatie willen verbeteren is al heel mooi. Dat is zeker een goed begin. Daar heb je naast de wil dan natuurlijk ook een dosis bereidheid voor aanpassingen voor nodig. Communiceren is geen eenrichtingsverkeer. Het ligt niet alleen aan de ander. Soms is inzicht krijgen in waarom de communicatie niet altijd goed loopt al prettig. Daarvandaan kun je weer nieuwe stappen gaan zetten met elkaar. Dat vergt ook aanpassingen van jou en medeverantwoordelijkheid. De intentie van ieders communicatie is vaak de ander daarin mee willen nemen. Als dat niet lukt kan dat door veel oorzaken komen die niet altijd aan de oppervlakte zichtbaar zijn. In dit onderdeel zoeken we samen uit wat weer kan werken. Met een positieve mindset om er samen weer een goede wending aan te geven ontstaat ruimte voor oplossingen. Afhankelijk van de situatie en doelen, is in te schatten in hoeveel tijd dit goed, veilig en stap voor stap kan worden aangepakt.

    Resultaat & Ontwikkel gesprekken voeren

    In de training Point on communiceren kan het onderdeel Resultaat en Ontwikkel gesprekken voeren worden opgenomen. Je kunt in de positie zijn als leidinggevende om deze gesprekken af te nemen of als medewerker aan de andere kant van de tafel zitten. Insteek is dat deze gesprekken voor beide partijen positief en nuttig verlopen. Kun je je zegje doen? Krijg je je boodschap goed over tafel? Vanuit de rol van leidinggevende: hoe motiveer ik, hoe krijg ik bepaalde gewenste ontwikkelingen goed in de opvolging? Ook in dit onderdeel zijn gespreksstructuur en gespreksvaardigheden vertegenwoordigt. Naast deze onderwerpen gaat het hier ook om eigenaarschap bevorderen, lef tonen om aan te geven wat je wilt, en goed je boodschap overbrengen. Vertrouwen hebben en geven en verantwoording pakken en geven horen hier ook bij.

    Het resultaat na het onderdeel Resultaat en Ontwikkel gesprekken voeren:

    Vanuit de medewerker:
  • Je weet hoe je het gesprek goed voorbereid
  • Je kunt structuur en regie houden in het gesprek
  • Je brengt jouw persoonlijke ontwikkeling en wensen aan de orde

    Vanuit de leidinggevende:
  • Je kunt lastige onderwerpen goed bespreekbaar maken
  • Je kunt een prettig motiverend gesprek voeren waarin ruimte is voor de medewerker
  • Je kunt belangen koppelen aan organisatiedoelen en bedrijfsresultaten

  • Selectiegesprekken voeren

    Vaak vind je als selecteur het houden van sollicitatiegesprekken leuk om te doen. Het brengt wel voor jou ook een grote verantwoordelijkheid mee. Hoe zorg je nu voor de juiste kandidaat op de juiste plek? Als het daarmee misgaat heeft dit ook direct heeft veel nare consequenties. In het onderdeel juiste selectiegesprekken voeren leer je o.a. hoe je met een verrassende vraagstelling kandidaten echt leert kennen. Je kijkt naar opdrachten die je de sollicitant kunt laten uitvoeren om veel inzicht te krijgen. Je toets motivatie en past de Star-methodiek toe. Je oefent veel met verschillende technieken om erachter te komen wat bij jou past, en of de kandidaat bij jullie past. Jij bent in deze gesprekken het visitekaartje van je bedrijf. Goed kunnen beargumenteren waarom een kandidaat wel geschikt is en waarom niet is een onderdeel. Je wilt ook bij eventuele afwijzing de kandidaat goed kunnen uitleggen waarom de keuze niet op haar of hem is gevallen. Wel zo eerlijk. Dit onderdeel kan afhankelijk van aanwezige kennis een halve dag of hele dag duren.

    Het resultaat na trainen op vinden van de juiste kandidaat:
  • Je hebt een betrouwbare inschatting van toekomstige sollicitanten
  • Je weet hoe je met creatieve vraagstelling en invalshoeken de 'echte' kandidaat leert kennen
  • Je hebt inzicht in motivatie en geschiktheid van de kandidaat
  • Presenteren voor online en live publiek

    Schrik niet. 95% van ons heeft een bepaalde mate van angst voor presenteren. Variërend van heel bang en niet meer kunnen slapen, tot gelukkig maar een klein beetje gezonde spanning. Een presentatie goed overbrengen en zorgen dat men onthoudt wat je graag wilt is wat je leert in Presenteren. Het kan gaan over jezelf presenteren of om het geven van een presentatie voor groepen. Het is fijn om dit hoe dan ook te kunnen doen op een manier die bij je past. Het doel is je prettig te voelen en niet meer dan die gezonde spanning te voelen. Je leert hoe je goed opbouwt, toehoorders geboeid meeneemt in je verhaal en ze tot actie kunt aanzetten. Onruststokers komen aan de orde maar ook hoe je op een creatieve manier goed kunt zorgen dat mensen de presentatie van jou echt goed meekrijgen. De moeite waard, omdat jij er ook veel inspanning voor doet en de toehoorders er ook tijd voor vrijmaken. Goed presteren in presenteren, met alles wat daarbij komt kijken duurt een dag. Je oefent met elkaar onderdelen van jouw presentatie. Van een goede start, een sterk middenstuk, tot een krachtig slot.