Optimaliseren van communicatie voor duidelijkheid en goede samenwerking


4changes communicatietrainingen:

De volgende communicatietrainingen zijn mogelijk. Op deze pagina worden ze verder uitgediept.
Wil je meer weten neem dan even contact op. Combinaties van trainingen of een andere insteek is altijd mogelijk.

  • To the Point Communiceren
  • Effectieve teamcommunicatie
  • DISC kleuren model
  • Adviesgericht communiceren
  • R&O gesprekken voeren
  • Selectiegesprekken voeren
  • Presteren in presenteren
  • Training To The Point Communiceren

    Is het wel eens lastig om goed en doelgericht te communiceren in jouw team of naar de klant? Herken je dat je weet wat je wilt zeggen, maar dat uiteindelijk je boodschap toch niet goed overkomt bij de ander? Verlies je wel eens de aandacht van je gesprekspartner? Dan is dit een ideale training.

    Je communiceert wat af in je leven. Zowel verbaal als non-verbaal laat je met je communicatie van alles merken. Soms gebeurt dat bedoeld en soms onbedoeld. Gelukkig gaat er heel veel goed maar helaas gaat communiceren niet altijd in elke situatie even makkelijk. Je kunt je vast wel een gesprek herinneren waarin het voor jou niet prettig verliep.

    Hoe meer je weet over jouw communicatie en over hoe die van anderen impact op je heeft, hoe beter. Als je weet hoe verschillen in communicatie werken kun je daar rekening mee houden. Je krijgt ook meer begrip voor je collega als je snapt waarom hij of zij het anders aanpakt. In de training "To the point communiceren" leer je o.a. het volgende:

  • Regie houden in het gesprek
  • Kort en bondig kunnen blijven als dat nodig is
  • Verbinding houden met je gesprekspartner
  • De juiste vragen stellen
  • Hoe je urgentie overbrengt
  • Hoe je overtuigend bent

    Een goed slot van een gesprek met borging voor opvolging komt ook aan de orde. Na de training "To the point communiceren" ben je in staat je ideeën en voorstellen goed over te brengen. Je verhoogt daardoor jouw invloed naar collega’s, in de teamsamenwerking en naar de klant. Je kunt de training volgen met collega's uit andere teams of met het eigen team.
  • 4changes training coaching en advisering

    Training Effectieve Teamcommunicatie

    We kiezen in de training voor vormen die het beste aansluiten bij jullie vraag. Op het gebied van communicatie valt er bijna altijd wat te leren in een team. Goed met elkaar communiceren geeft een fijne werksfeer, minder gedoe, beperkingen en ellende. Reden genoeg om met elkaar zowel de verbale als de wat minder bekende effecten van non verbale communicatie zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. De intentie van ieders communicatie is vaak de ander daarin mee willen nemen. Als dat niet lukt kan dat door veel oorzaken komen die niet altijd aan de oppervlakte zichtbaar zijn. We zoeken samen uit wat weer kan werken als het nu niet lekker loopt. Met een positieve mindset om er samen weer een goede wending aan te geven ontstaat ruimte voor oplossingen. Stap voor stap pakken we het positief aan.

    We kijken hoe de communicatie nu is en wat de wens voor de toekomstige communicatie is. We bespreken wat het team wel en niet prettig vindt lopen in de groepscommunicatie en wat daar beter in kan. Hier maken we ook goede afspraken over met elkaar. In de training worden korte stukjes theorie altijd veel afgewisseld met doen. Er zal interactief met elkaar worden omgegaan. Plezier hebben is een must. Jullie kunnen veilig oefenen met elkaar en daarbij merken dat een andere aanpak ook werkt. Ouderwetse rollenspellen zonder connectie met je werk blijven lekker buiten beschouwing.

    Onderlinge communicatie willen verbeteren is natuurlijk heel mooi. Dat is zeker een goed begin. Daar heb je naast de wil dan natuurlijk ook een dosis bereidheid voor aanpassingen voor nodig. Communiceren is geen eenrichtingsverkeer. Het ligt niet alleen aan de ander. Soms is inzicht krijgen in waarom de communicatie niet altijd goed loopt al prettig. Daarvandaan kun je weer nieuwe stappen gaan zetten met elkaar. Of het nu gaat om eigen communicatie, onderlinge communicatie of communicatie naar de klant, in deze training leer je wat nodig is. Zijn jullie een groot team, of met meerdere teams, dan is dat geen probleem. Meerdere professionele 4changes trainers worden dan betrokken vanaf de start.


    Training Het kleuren DISC model

    Communicatie en ook samenwerking verbeteren door met kleuren te werken? Ja, dat kan. Meer halen uit jullie team begint met weten "Hoe steken we in elkaar" en hoe kunnen we daar ons voordeel mee doen. In werken met de kleuren wordt gekeken naar hoe mensen in het team elkaar beter kunnen begrijpen. Deze training duurt een dag en geeft jullie als team veel houvast om in de toekomst zelf verder mee te kunnen.

    Een Disc kleuren training is vooral geschikt voor teams die de samenwerking willen vergroten en willen leren hoe de verschillen in gedrag en communicatie gebruikt kunnen worden in het voordeel van het team. Een kleurentraining wordt vaak als teamdag ingezet omdat het heel leuk is om samen met elkaar te doen. Met creatieve en leuke oefeningen ga je ervaren wat de kleuren rood, geel, groen en blauw nu inhouden. Welke communicatiestijl en voorkeuren heb jij en wat betekent dat dan? Je krijgt inzicht in je eigen kwaliteiten en mogelijke valkuilen en voorkeuren van de anderen. Je leert hoe je de stijl van een ander kunt ontdekken en welke communicatie je in welke situatie handig kunt gebruiken.

    Voorafgaand aan de training vul je een analyse in. Je ontvangt daarvan een uitgebreide rapportage die op een prettige manier inzicht geeft in hoe jouw eigen stijl werkt. Je leert veel over jezelf, maar ook over je teamleden. Begrip voor elkaar en voor elkaars denkwijze is het vervolg. Het is mogelijk een totaalrapportage van het hele team te ontvangen.

    Het resultaat van de DISC kleurensessie:

  • Je weet wat jouw voorkeursgedrag en voorkeurscommunicatie is en die van de andere teamleden
  • Je weet hoe je met de verschillende kleurvoorkeuren kunt omgaan
  • Je weet hoe je onder druk reageert
  • Je kent jouw kwaliteiten en weet hoe je minder ontwikkelde stijlen kunt inzetten
  • De samenwerking in het team is door begrip voor elkaars verschillen vergroot
  • "Ik vond de kleurentraining erg duidelijk en praktisch. Vooral het onderdeel hoe je opbouwende feedback geeft met gebruik van de kleurinzichten, vond ik erg leerzaam. Ik kan de stof uit de training zeker toepassen in mijn dagelijkse werk als leidinggevende." - Yvonne Kapiteijn, Locatieleider Junior College, Scholen aan zee

    "De DISC kleurentraining was voor mij verrassend.Veel stof om over na te denken. Ik ben het meteen in de praktijk gaan toepassen en het heeft me echt een andere kijk gegeven. Ik merk meteen al dat probleemsituaties makkelijker opgelost worden." - Kees Jan Leijen, directeur Yeti Developments

    Training Adviesgericht communiceren

    In deze training draait het om resultaat voor lange termijn, voor jou als adviseur en voor de klant. Voor het adviseren van diensten en producten zijn bepaalde kwaliteiten nodig. Onderscheidend zijn van andere adviseurs en jouw klant (of collega) kunnen overtuigen is essentieel. In dit onderdeel ontwikkel je commerciële vaardigheden en gesprekstechnieken. Je leert hoe je goed de behoefte van de klant kunt achterhalen. Omgaan met bezwaren en weerstand hoort hierbij. Daarnaast ligt de nadruk op vertrouwen en verbinding opbouwen en het ontwikkelen van een positieve lange relatie met je klant. Je verbetert je advieskwaliteiten en bereikt hierin meer resultaat.

    Training Resultaat & Ontwikkel gesprekken voeren

    In de training Resultaat en Ontwikkel gesprekken voeren kun je in de positie zijn als leidinggevende om de gesprekken te voeren of als medewerker aan de andere kant van de tafel zitten. Insteek is dat deze gesprekken voor beide partijen positief en nuttig verlopen. Kun je je zegje doen? Krijg je je boodschap goed over tafel? En vanuit de rol van leidinggevende: hoe motiveer ik, hoe krijg ik bepaalde gewenste ontwikkelingen goed duidelijk? In deze training is o.a. het onderdeel gespreksstructuur en gespreksvaardigheden vertegenwoordigt. Naast deze onderwerpen gaat het hier ook om eigenaarschap bevorderen, lef tonen om aan te geven wat je wilt, en goed je boodschap overbrengen. Vertrouwen hebben en geven en verantwoording pakken en geven horen hier ook bij.

    Het resultaat na het onderdeel Resultaat en Ontwikkel gesprekken voeren:

    Vanuit de medewerker:
  • Je weet hoe je het gesprek goed voorbereid
  • Je kunt structuur en regie houden in het gesprek
  • Je brengt jouw persoonlijke ontwikkeling en wensen aan de orde

    Vanuit de leidinggevende:
  • Je kunt lastige onderwerpen goed bespreekbaar maken
  • Je kunt een prettig motiverend gesprek voeren waarin ruimte is voor de medewerker
  • Je kunt belangen koppelen aan organisatiedoelen en bedrijfsresultaten
  • "De communicatietraining die wij als bedrijf gevolgd hebben passen wij nog dagelijks toe. Een leerzame en leuke dag waarin we veel geleerd hebben en vooral hoe je dit vervolgens in de praktijk kunt toepassen. Het leuke van deze dag was dat de saamhorigheid die er al was in ons bedrijf versterkt is. De training presenteren hebben we in een kleiner verband gevolgd. Wat ik als zeer plezierig ervaar is het feit dat Thea afkomstig is uit het bedrijfsleven. De cursussen zijn praktijkgericht en goed toepasbaar. Ook plezierig is de kwaliteit van de lunch. Alles is tot in de puntjes geregeld. Ik beveel iedereen die zich wil verbeteren de trainingen van 4changes van harte aan." - Jeroen van het Kaar, Directeur IGH

    "In ons bedrijf AH Boonstra is klantvriendelijkheid een trending topic te noemen. Met de innoverende en enthousiaste inbreng van Thea kun je stellen dat we samen met haar in de loop der jaren die klantvriendeljke positie hebben bereikt." - Meint Boonstra, Eigenaar Albert Heijn Boonstra


    Training Selectiegesprekken voeren

    Het houden van sollicitatiegesprekken is als selecteur vaak leuk om te doen. Het brengt wel voor jou een grote verantwoordelijkheid mee. Hoe zorg je nu voor de juiste kandidaat op de juiste plek? Als het daarmee misgaat heeft dit ook direct heeft veel nare consequenties. In het juist selectiegesprekken voeren leer je o.a. hoe je met een verrassende vraagstelling kandidaten echt leert kennen. Je kijkt naar opdrachten die je de sollicitant kunt laten uitvoeren om veel inzicht te krijgen. Je toets motivatie en past de Star-methodiek toe. Je oefent veel met verschillende technieken om erachter te komen wat bij jou past, en of de kandidaat bij jullie past. Jij bent in deze gesprekken het visitekaartje van je bedrijf. Goed kunnen beargumenteren waarom een kandidaat wel geschikt is en waarom niet is een onderdeel. Je wilt ook bij eventuele afwijzing de kandidaat goed kunnen uitleggen waarom de keuze niet op haar of hem is gevallen. Wel zo eerlijk. Dit onderdeel kan afhankelijk van aanwezige kennis een halve dag of hele dag duren.

    Het resultaat na trainen op vinden van de juiste kandidaat:

  • Je hebt een betrouwbare inschatting van toekomstige sollicitanten
  • Je weet hoe je met creatieve vraagstelling en invalshoeken de 'echte' kandidaat leert kennen
  • Je hebt inzicht in motivatie en geschiktheid van de kandidaat

  • Training Presenteren

    95% van ons heeft een bepaalde mate van angst voor presenteren. Variërend van heel bang en niet meer kunnen slapen, tot gelukkig maar een klein beetje gezonde spanning. Een presentatie goed overbrengen en zorgen dat men onthoudt wat je graag wilt is wat je leert in "Presteren in Presenteren". Het kan gaan over jezelf presenteren of om het geven van een presentatie voor groepen (live of online). Het is fijn om dit hoe dan ook te kunnen doen op een manier die bij je past.

    Het doel is je prettig te voelen en niet meer dan die gezonde spanning te voelen. Je leert hoe je goed opbouwt, toehoorders geboeid meeneemt in je verhaal en ze tot actie kunt aanzetten. Onruststokers komen aan de orde maar ook hoe je op een creatieve manier goed kunt zorgen dat mensen de presentatie van jou echt goed meekrijgen. De moeite waard, omdat jij er ook veel inspanning voor doet en de toehoorders er ook tijd voor vrijmaken. Goed presteren in presenteren, met alles wat daarbij komt kijken duurt een dag. Je oefent met elkaar onderdelen van jouw presentatie. Van een goede start, een sterk middenstuk, tot een krachtig slot.