Van werkstress naar werkplezier
16 december 2020

Kun je jezelf coachen? Zo ja, hoe doe je dat dan? Kun je wel goed naar jezelf kijken en daarop anticiperen? Ja, dat kan gelukkig heel goed. Je doet het waarschijnlijk af en toe al, terwijl je er niet eens zo’n erg in hebt. Het is fijn om wat tools en methoden tot je beschikking te hebben, om jezelf te kunnen helpen in tijden die je minder positief ervaart. Hulp vragen aan een coach om je te begeleiden kan natuurlijk ook, maar is niet altijd nodig. Inzicht hebben in jezelf en een aantal basisprincipes toe kunnen passen, kan al voldoende zijn om je weer vooruit te helpen. In deze blog lees je een aantal voorbeelden en mogelijkheden. Wil je meer weten dan kun je altijd contact opnemen of een coaching inplannen.

Geluk nastreven

Je maakt veel mooie dingen mee in je leven. Momenten met enorme lol, intens geluk, liefde, waardering en voldoening. Maar er komt af en toe ook verdriet, angst, onzekerheid of teleurstelling voorbij. Het leven is helaas geen sprookje waarin alles altijd goed afloopt. Hoe kun je dan toch zo goed mogelijk genieten van je leven en goed leren omgaan met verdriet en tegenslag? In altijd bezig zijn geluk na te streven schuilt namelijk een gevaar.
Geluk ervaar je namelijk zo intens prettig, omdat er tegenover kan staan dat ongelukkig zijn of ontevreden worden een mogelijkheid is. Als je dus constant nastreeft pijn en ellende te vermijden, kom je bedrogen uit. Er zal altijd wel iets gebeuren wat niet fijn is en wat je niet kunt voorkomen. Daar goed mee om kunnen gaan, vergroot juist de kans dat je geluk ook echt voelt.

De ACT methode

Er wordt wel eens gedacht dat je eerst al je klachten moet overwinnen, voor je kunt starten met gelukkig zijn. De strijd om dit geluk te willen bereiken, zet je dan centraal in je leven. Je doet er alles aan om maar het geluk te vinden. Sommige gelukzoekers lezen veel over gelukkig zijn en lezen vooral ook wat ze missen. In de ACT (Acceptance Commitment Therapy) wordt ervan uitgegaan dat wanneer je pijn leert accepteren en stopt met je gevecht om alles beter, anders, of mooier te krijgen, je veel meer voluit kunt leven en meer voldoening ervaart.

Piekeren

Je leven wordt aantrekkelijker wanneer je stopt met alles onder controle willen houden. Dat is alleen wel makkelijker gezegd dan gedaan. Je worstelt wat af in je gedachten en verspilt daarmee vaak kostbare energie. Je gaat piekeren, dingen vermijden of kiezen voor een overlevingsstrategie als veel eten of veel kopen. Een tijdelijke korte oplossing natuurlijk, die het probleem over het algemeen alleen maar erger maakt. In eerste instantie even fijn. Bij het vermijden hoef je tenslotte iets moeilijks niet aan te gaan. Dit kan even opluchting geven. Uiteindelijk voel je je op de langere termijn niet prettig, omdat het vermijden je probleem niet oplost. Of je baalt van jezelf omdat je iets niet bent aangegaan.

Omgaan met tegenslag

Natuurlijk is het goed geluk na te streven, maar dat kan ook met de wetenschap dat je bepaalde minder positieve zaken zult moeten accepteren. Stel dat je die droombaan wilt met dat onwijs goede salaris. Dan is de kans groot dat je ook zult moeten accepteren dat je bijvoorbeeld wat vaker van huis bent, of weken maakt van vijftig uur. Stel je eens voor dat je op vakantie bent in een prachtig land. Geweldig toch, maar zou het ook zo leuk zijn als je er altijd zou mogen blijven? Misschien is een vakantie wel zo leuk omdat je hard gewerkt hebt en er echt aan toe bent. Een feestje in het weekend kan erg leuk zijn. Maar zou zeven dagen in de week feesten ook nog zo leuk zijn? Kortom je krijgt het leven niet automatisch cadeau. Je moet er wel wat voor doen. Als je je goed bewust bent van het feit dat bepaalde dingen die wat minder leuk zijn er ook bij horen, is er minder interne strijd nodig in je brein. Je kunt de energie die dat oplevert gebruiken om echt volop te leven. Nu, in het moment.

Loslaten

Overal op duiken als je iets ziet wat een ander niet goed gedaan heeft, hoeft niet. Vaak is dat overigens niet goed in jouw eigen beleving. Je kunt overal wat van zeggen, maar je kunt het ook eens laten gaan en er geen punt van maken. Irritatie over relatief kleine dingen als een deur open laten staan, sokken niet in de was doen of geen attent cadeautje gekregen hebben, zijn vervelend. Vaak betekent je irritatie over het voorval iets anders. Je voelt je niet gezien, of niet gewaardeerd of iets dergelijks. Is het voor jou belangrijk, ga dan rustig het gesprek aan en geef aan wat bepaald gedrag met je doet. Doe dit niet verwijtend maar kalm. Gaat het eigenlijk nergens over, laat het dan eens gaan. Tel tot tien en ga weer door. Dit vergt wat oefening maar gaat je veel inleveren van energie besparen.

Communiceren in een relatie

Het eens niet benoemen wat je vindt dat je partner fout gedaan heeft of heeft gelaten, heeft positief effect. Uit onderzoek blijkt dat dit zelfs een bijdrage levert aan het behoud van je huwelijk. De moeite waard dus. Veel kritiek ontvangen zorgt namelijk voor verdedigend gedrag teruggeven. Als je je vaak beledigd voelt, kan dit uiteindelijk tot minachting en vervolgens tot niet meer reageren naar elkaar lijden. Natuurlijk moet er ruimte zijn om je mond open te kunnen doen. Het hoeft alleen niet altijd en met alles. Als je de teugels niet kunt laten vieren, wurg je het paard.

Teamspirit

Iedereen heeft wel eens een mindere dag. Stel je eens voor dat jij dat hebt. Hoe zou je het vinden als dan direct iedereen op je duikt met wat je beter moet doen? Als je hierin een patroon laat zien, is het natuurlijk wat anders. Dan is er iets structureels aan de hand. Wat gebeurt er als jij als collega het naar de ander gewoon eens laat gaan en het er even bij laat? Vergaat de wereld daardoor? Vast niet. Het er af en toe eens bij laten zorgt voor meer teamspirit. Over het algemeen kun je zeggen dat de intentie van bijna iedereen goed is. Bijna iedereen wil in principe graag zijn of haar best doen om het werk goed te laten verlopen. Je vergeet alleen wel eens wat, of doet iets wat niet zo slim is of gewoon oerdom.

Tips om jezelf te coachen:


1. Bedenk welke waarden (bijvoorbeeld respect, liefde, plezier etc.) voor jou belangrijk zijn in je leven en kijk eens of je daarnaar leeft. Bepaal ook eens je werkwaarden (bijvoorbeeld variatie, creativiteit, leiderschap, balans werk-privé etc.) Kloppen die waarden met wat je aan het doen bent? Zo nee, onderzoek hoe je die waarden wel kunt toevoegen aan je werk of leven.

2. Laat gevoel van onzekerheid of teleurstelling er zijn, voel het echt en druk het niet weg. Probeer het vermijden van dingen uit angst of onzekerheid te voorkomen. Onderneem actie in wat je angstig of vervelend vindt. Zet kleine stappen die haalbaar zijn. Geniet van wat er wel is. Kijk wat er is, niet te veel wat er mist.

3. Word meer bewust van wat je met je gedachten doet. Je kunt ze ook aanpassen naar een milder of neutraal patroon, waardoor er meer ruimte komt om je gelukkiger te voelen. Bedenk eens hoe je zou reageren als jouw situatie die van je beste vriend(in) zou zijn. Wat zou je dan adviseren? Vaak ben je voor jezelf veel strenger en negatiever dan je zou zijn als het een ander betreft. Denk wat milder over je eigen ik. Sowieso heeft iedereen een dosis onzekerheid.

4. Ga na waar eventuele ontevredenheid vandaan komt. Wat is er aan de hand? Heb je er zelf invloed op? Zo ja, neem dan actie. Zo nee? Kun je het accepteren? Zoek hulp als je vastloopt.

5. Stel jezelf eens de volgende vraag: Wat zou mijn zestienjarige zelf hiervan vinden? Wat zou je toen je zestien was bijvoorbeeld gevonden hebben van je werksituatie? Hoe zou jij als zestienjarige je probleem hebben opgelost? Je zestienjarige zelf is vaak zo gek nog niet.

6. Laat dingen die niet zo belangrijk zijn gewoon eens gaan. Val niet overal over. Laat dingen wat meer los. Als je veel piekert, gaat het meestal over iets wat je wilt oplossen. Helaas helpt piekeren niet om die oplossing te vinden. Het is alsof je op een loopband hardloopt. Je beweegt wel, maar komt niet vooruit. Schrijf eens op welke actie je kunt nemen. Deel eventueel op in verschillende stappen en bepaal wanneer je start met de eerste en volgende stappen. Ook hier geldt wel weer; maak de stappen haalbaar voor jezelf.

Coaching en loopbaanadvies

Wanneer je merkt dat er zelf niet uitkomt, vraag dan om hulp. Dat kan aan je partner zijn of aan een vriend(in). Je kunt ook een coach, huisarts of indien nodig een psycholoog raadplegen. Je hoeft het niet alleen te doen. Verspil geen kostbare tijd. Als je vrijblijvend een intakegesprek wilt, kun je dit via de agenda op de website van 4changes inplannen.
Bellen mag natuurlijk ook (06-15333010).