7 tips om effectiever te werken

Online coaching
Telefonische en online coaching
19 maart 2020

Wat is dat eigenlijk effectief werken? Vaak is de vertaling iets als: doelmatig zijn, krachtig werken, doelgericht zijn, dit alles met een bedoelde gunstige uitwerking. Daar is de één wat beter in dan de ander. Dat zie je nu ook in deze lastige tijd met het Corona virus. Sommigen van ons bewegen zich er makkelijk doorheen en anderen vliegen tegen de muur op. Daarom wat tips als steuntje in de rug.

Tip 1: Vrolijker opstaan
Bedenk eens hoe je uit je bed stapt. Hoe druk je de wekker in? 55% van de mensen heeft een reactie als “ik moet snel dit afwerken of, als ik maar eerst dit gehad zou hebben, of als er maar geen extra vergadering komt etc.”. Word je als droeftoeter wakker? Dan begint de dag al direct met stress. Je kunt dit oplossen door direct je gedachten wat positiever proberen te maken. 45% wordt als blij ei wakker, staat energiek op en heeft zin in de dag. Het helpt als je nog niet zo blij bent “to act as if”. Dus zet een glimlach op ook al voelt dat nog niet zo.Natuurlijk niet zaligmakend maar een glimlach opzetten is voor je brein hetzelfde als een echte glimlach hebben. Relativeer een beetje, geef je gedachten boodschappen als “ik doe mijn best, het gaat vast wel goed komen, of ik kan niet meer doen als mogelijk is”.

Tip 2: Bespaar tijd
Het is verleidelijk tussen je werk door even het nieuws te volgen, facebook te kijken, of te reageren op bv. de groepsapp. Doseer sowieso de mate van nieuws absorberen. Je brein heeft rustpauzes nodig om op te laden. Net as een Tesla auto. Prachtig om te zien, maar als je de stekker er niet af en toe insteekt heb je er niet veel aan. Die rust is niet genomen als je brein via je telefoon allerlei zaken checkt of berichten leest. Pauze is echt even niets doen. Je hersenen die in de pauze toch bv. social media checken, krijgen hetzelfde signaal als werken. Ze ontspannen dus niet en daarmee neemt ongemerkt de productiviteit enorm af en kost het je dus tijd. Leg je telefoon als je werkt eens een tijdje buiten je bereik.

Tip 3: Even niet bereikbaar
Spreek met je collega’s of met jezelf af op welk moment jij even niet bereikbaar hoeft te zijn op de dag. Op zo’n moment kun je werk doen wat veel aandacht van je vraagt. Dan word je niet gestoord (tenzij voor nood) en kun je lekker doorwerken. Niet gestoord worden tijdens een dag werken levert een tijdswinst op van bijna twee uur per dag. Als je focus hebt op je werk, dan gestoord wordt door iets of iemand, is je brein constant aan het switchen om zich weer te concentreren en dat kost veel tijd.

Tip 4: Een cijfer geven
Geef voor de volgende items eens een rapportcijfer tussen 0 en 10:
Het item wat je het laagste cijfer geeft, mits je dat belangrijk vindt, ga je aan werken. Eventueel met hulp van een ander.

  1. Je emotionele leven 
  2. Je fysieke leven
  3. Je sociale leven
  4. Je actieve leven
  5. Je materiële leven

Tip 5. PRO-techniek
PRO staat voor Pessimistisch, Realistisch en Optimistisch. Bedenk gedurende de dag eens wat je doet met je gedachten. Ben je meer de P de R of de O. En wat wil je dat het is? Door je hier bewust van te zijn kun je dit laten opschuiven.

Tip 6: Coronaproof werken
Al wel bekend misschien, maar hou een bepaalde structuur aan in je werk vooral als daar iets in is veranderd. Als je bv. thuis werkt bepaal dan welke uren je werkt en welke tijd je echt even vrij bent.
Werk en privé lopen al meer door elkaar en in deze tijd al helemaal. Zorg voor rustmomenten.

  • Werk 25 minuten als het simpel werk is en neem dan 5 minuten rust.
  • Werk 50 minuten als het werk complexer is en neem 10 minuten rust.
  • Werk 90 minuten voor echt denkwerk en neem 15 minuten rust.

Tip 7: Coronaproof ondersteunen
Als je de kinderen moet ondersteunen met schoolwerk, verdeel dit indien mogelijk dan ook voor een deel met je partner. Zorg voor een bepaalde werktijd dat je niet gestoord kan worden. Dus partners kunnen beide onderwijzer zijn, zodat beide een moment kwaliteit tijd hebben om lekker door te werken. Als de andere partner buitenshuis werkt kan dit lastiger zijn, maar dan kan deze partner wat meer huistaken doen of bv. meer met de kinderen spelen zodat er alsnog wat ruimte komt.

Een greep uit wat mogelijk is:
Uiteraard is dit slechts een greep uit de mogelijkheden om effectiever te kunnen werken of te zijn. Het is natuurlijk ook afhankelijk van waar jij doelgerichter in wilt zijn. Als je meer wilt weten, voel je dan vrij om even vrijblijvend te bellen met 06-15333010 voor nog wat extra tips. Er zijn ook coaching- of trainingsmogelijkheden (indien gewenst online) op dit gebied.