Oprechte verbinding, vaak onderschat


Oorspronkelijk kom ik uit het kleine dorpje van Ewijcksluis, onderdeel van Gemeente Hollands Kroon. Van jongs af aan ben ik daar gewend te groeten naar iedereen. Dat was daar heel gewoon. Iedereen kende ook iedereen. Toen ik later verhuisde naar Den Helder, weet ik nog goed hoe men reageerde als ik daar ook mensen oprecht vriendelijk gedag zei. Ik werd nog net niet opgepakt, maar kreeg blikken alsof ik de dorpsgek was. (in dit geval stadsgek) Bovenal kan ik me nog herinneren dat ik me ontdaan voelde als er niet werd teruggegroet.

Ik woon inmiddels alweer enige jaren in Wieringerwerf en heb daar dezelfde neiging om te groeten. Groeten, zo hebben mijn ouders mij geleerd, is vriendelijk. Het karakter van ons dorp leent zich er een beetje voor. Maar de ene keer krijg ik wel een groet terug en de andere keer weer niet. Bij geen reactie terug, roept dit bij mij de intern en geïrriteerde gedachte op “dan niet!”

De functie van groeten
Een groet is bedoeld om de eerste verbinding met mensen tot stand te brengen. Verbinding, zo geef ik regelmatig aan in trainingen, is belangrijk om mensen zich op hun gemak te laten voelen. Sympathie voelen voor de ander is de ingang om gesprekken tot resultaat te kunnen laten leiden. Denk maar eens aan een gesprek waar u in een winkel iets wilt aanschaffen. Stel dat de verkoper u dan direct zonder groeten vraagt “Wat wilt u kopen?”. Dat voelt heel anders dan eerst “Goedemiddag mevrouw, waarmee kan ik u mee van dienst zijn”, of iets wat daar op lijkt. Groeten en daarbij wat geïnteresseerde vragen stellen zorgen voor verbinding met elkaar.

Verbinding maken
Bij de start van een belangrijk gesprek maken we normaal gesproken altijd even contact met elkaar. Vaak zeggen mensen dan, dat is toch logisch? Dat blijkt dus niet zo logisch te zijn voor iedereen als u misschien denkt. De ene persoon houdt van een praatje en start dit overal en nergens, de ander vindt het maar prietpraat en veel gedoe. Bovendien zo zeggen deze mensen vaak,  weet ik niet waarover ik het moet hebben. Verbinding maken begint met een vriendelijk gezicht en een paar vriendelijke woorden. Het is echt niet zo dat hier veel tijd mee gemoeid hoeft te gaan. Denk aan gemeenschappelijke zaken als de kinderen op dezelfde school, of bv. het verkeer, het weer, of “fijn dat je even tijd hebt”. Opmerkingen over dingen die iedereen aangaan als “Fijne vakantie gehad?” o.i.d. zijn ook prima. Er wordt ook vaak over spiegelen van de houding gesproken, omdat dit op onbewust niveau een beeld van gelijkgestemden geeft, wat weer positief is om sympathie te voelen voor elkaar.

Geen verbinding
Wat gebeurt er als de verbinding met elkaar niet tot stand komt? Iedereen heeft wel eens een voorbeeld ervaren waar het gesprek op de een of ander manier niet echt op gang kwam. Heel vaak heeft dit te maken met het feit dat de verbinding in het begin van het gesprek is overgeslagen. Het effect van ik groet en wordt niet teruggegroet, lees geen verbinding, kan dus het effect geven bij de ander van “dan niet” of  “ik kijk nog even verder” en stel dat u dan net uw product of dienst aanbiedt of met uw collega wilde samenwerken. Jammer toch? Kortom geef aandacht aan een oprechte verbinding. Het hoort bij wat men verwacht in normen en waarden en klantvriendelijkheid, maar is helaas nog lang niet altijd vanzelfsprekend.

Voor de mensen in Wieringerwerf; ik blijf gewoon groeten en hoop misschien soms tegen beter weten in op een reactie. Gelukkig zegt het merendeel mij vriendelijk gedag.

Tips verbinding:

  1. Een compliment geven is fijn, maar zorg dat het oprecht is (er wordt zo doorheen geprikt als dit niet zo is)
  2. Pas uw tempo van spreken aan aan uw gesprekspartner (vaak een belangrijk punt om verbinding te kunnen ervaren).
  3. Kijk iemand af en toe aan (niet de hele tijd), praat op vriendelijke toon en ga bv. in dezelfde houding zitten in het begin van het gesprek.

Wilt u meer weten over dit onderwerp, neem dan vrijblijvend contact op. Dit kan via mail op info@4changes.nl of bel 06-15333010.