Invloed van de specialist

r_say yes

Heeft u dat ook dat wanneer u bij de kapper bent ? Dat u toch liever door de geroutineerde “kleurmengster” geverfd wordt of door de ervaren kapster geknipt, dan door de leerling die nog alles moet weten over alle gifverhoudingen en knipmethodes? Rationeel weten we dat iedereen de kans moet krijgen het zo goed mogelijk te leren en dus ook de factor werkelijk doen moet oefenen.Toch heb ik zelf liever de kenner.

Overlaten aan de expert?
Stel dat u geopereerd moet worden aan uw knie. (overigens hier een letterlijk thuisvoorbeeld voor mijn partner) Wat zou u dan liever doen. Gaat u naar het plaatselijk ziekenhuis waar deze operatie af en toe gedaan wordt? Of gaat u liever naar de expert op dit gebied? Nog even  een wat dramatischer voorbeeld.  U wordt binnengebracht op een brancard met hartproblemen, dan denk je ik toch echt dat uw voorkeur uit gaat naar de hartchirurg als u bij u positieven zou zijn.

Invloed van autoriteit in bedrijven
Hoe zit dit dan bij bedrijven? Vast staat  dat veel mensen gevoelig zijn voor de titel die iemand draagt en bv op zijn of haar  visitekaartje plaatst.  Robert Cialdini (een Amerikaanse psycholoog) schrijft over beïnvloeding en maakte er zelfs zijn levenswerk van. Hij spreekt over de grote invloed van autoriteit uitstralen.  Autoriteit uitstralen is je expertise laten zien. Een autoriteit is degene die zich heeft verdiept in de details van een vraagstuk.

Autoriteit blijkt een sterk middel om onze bevindingen bij aan te laten sluiten. Zo kan de klant of collega de onzekerheid in keuzesituaties laten varen
als de autoriteit het er mee eens is. De autoriteit van je huisarts bv. volstaat meestal om in te stemmen met een medische handeling. Als de senior accountmanager zegt dat het een goede oplossing is, geloof ik dat sneller dan de mening van de medewerker. (zo werkt ons brein nu eenmaal)

If an expert says it’s true,  it must be true!

Voorbeelden van autoriteit aangeven:
Een ondernemersprijs hebben ontvangen en dit uitdragen.
Werknemers niet medewerker noemen in de communicatie naar de klant, maar ze een terechte titel meegeven. 
De titel specialist, expert, senior en manager gebruiken heeft invloed.
Meldt dus zelf ook in gesprekken of in social media dat u de autoriteit bent.
Zeggen dat u goed bent is nog wat lastig en tegen de regels van sommigen. U kunt ook uw autoriteit door anderen laten aangeven.
De vele recensie mogelijkheden op de website of LinkedIn en via Google zijn hier voorbeelden van.